You are here

Fields of Innovation 2019

Warzywa
09.10.2019

W dniach 24-26 września firma Syngenta zorganizowała już kolejną edycję Fields of Innovation – największych autorskich międzynarodowych dni otwartych organizowanych w ciągu roku. Na spotkanie przyjeżdżają przedstawiciele i klienci firmy z całe świata , pragnący zobaczyć co nowego będzie można zobaczyć na rynku w najbliższym czasie. Była tam też grupa z polskiego oddziału Syngenta, wraz z zaproszonymi przez dyrektora Tomasza Górskiego producentami i dystrybutorami warzyw.

Blisko 600 poletek

Obecny rok przyniósł rekordowo bogatą kolekcję zaprezentowanych odmian przez firmę Syngenta. Łącznie na 569 poletkach zaprezentowano około 350 odmian warzyw. Przygotowano również dodatkowe prezentacje nowych odmian cebul takich jak Darko F1 czy Nation F1. Co istotne, wiele ze zaprezentowanych odmian posadzono w różnych terminach, tak by uzyskać pełen obraz i zobaczyć ich potencjał.

Fields of Innovation 2019
Grupa Syngenta Polska wraz z gośćmi

Pierwsze raz w historii Fields of Innovation wśród prezentowanych gatunków warzyw znalazła się fasola szparagowa w postaci odmian Eskadron, Jameson czy Outlaw, które już niedługo mają pojawić się na polskim rynku. Warto pamiętać, że nie wszystkie odmiany są przystosowane do naszych warunków klimatycznych, ale są symbolem zmian jakie następują na rynku. Wśród ciekawostek tego typu odmian znalazły się kalafiory typu lus, które podbijają rynek chiński. Jest to typ, który tworzy duże i okazałe róże, zbierane w momencie kiedy główki zaczynają się rozluźniać. Odmiany te są wyjątkowo tolerancyjne na choroby bakteryjne.

Odpowiedź Syngenta na potrzeby rynku

Leszek Klimczak, portfolio manager odpowiedzialny za rynek kapust, zapewnił uczestników, że hodowla nowych gatunków warzyw jest przemyślana. Opiera się na potrzebach wynikających ze zmian klimatu, warunków pogodowych, odporności na choroby i szkodniki oraz łatwości w produkcji i zbiorach. Ostatni aspekt okazuje się mieć coraz większe znaczenie, co wynika z odczuwalnego braku siły roboczej w krajach związanych w dużym stopniu z produkcją rolną. Dlatego hodowcy stawiają na mechanizację rolnicwa i wybór odmian wyselekcjonowanych pod zbiór maszynowy.Dotyczy to np. brukselki gdzie takie odmiany jak Trimstar i Trimtop są przydatne do mechanicznego obierania. Oprócz brukselki pojawiły się także odmiany kapusty głowiastej, takiej jak Torreador F1 czy Storidor F1, które można już zbierać kombajnowo.

Fields of Innovation 2019

Ostatnie lata przyniosły kilka nowości w odmianach kalarepek. Odmiany Fonda ( SGK0007) i Bogart (SGK0008) trafiły już do komercyjnej oferty Syngenta. Szczególnie ta pierwsza odmiana polecana jest do odmiany w warunkach polski, gdzie szczególnie dobrze sprawdziła się w rejonie krakowskim.

Dzięki nowatorskiemu podejściu do hodowli, Syngenta w szybkim tempie weszła w rynek z nowymi odmianami sałat lodowych. Wśród dużych producentów sałaty widać trend związany z uprawą ograniczonej liczby odmian, tak by utrzymywać jednakową jakość. Umożliwiają to nasze odmiany takie jak Ice Circle do uprawy wiosennej i jesiennej oraz Ice Wave do uprawy na lato. Wprowadzamy na rynek kolejne odmiany jak Ice Music polecana przede wszystkim do uprawy na lato, kiedy to często panują ekstremalnie trudne warunki do wzrostu – mówił Stephan Winter, odpowiedzialny za odmiany warzyw liściowych. Zaznaczył także, że obecnie wprowadzane odmiany mają już odporność na wszystkie 36 ras mączniaka rzekomego sałat oraz zagniwanie główek od spodu i tipburn.

Fields of Innovation 2019
Kolekcja odmian sałat z lotu ptaka

Fields of Innovation 2019
Kapusta odmiany Toreador widziana z góry

Spotkania takie jak Fields of Innovation są okazją do bliższego poznania oferty Syngenta ale przede wszystkim do wymiany doświadczeń, poznanie trendów w uprawie, oraz dobrych praktyk. Syngenta umożliwiając producentom i dystrybutorom udział w tego typu spotkaniach chce być równoprawnym partnerem w osiąganiu sukcesu swoich klientów. Dzięki nowym rozwiązaniom w zakresie odmian, nie tylko jest to odpowiedz na potrzeby wynikające ze zmian klimatu ale i potrzeb konsumenta.